Translate

torsdag 18 juli 2013

Kostens betydelse

Vad ska vi äta för att ha en bra hälsa idag och inför framtiden.
Idag finns så många olika typer av koster ex GI, tallriksmodellen, ...mm...
Hur ska vi veta vad man ska äta för att gå ned i vikt och må bra.
Alla reklam visar att vi ska vara smal för att kunna köpa kläderna som finns i affären.
I litteraturen finns beskrivningar av olika koster och alla beskriver hur lätt du som person går ner i vikt och hur snabbt det går. 
I skolan får alla barn läsa om en bra kost för att må bra och inte bli överviktig. Kunskapen talar om en annan kost än alla de olika typer som finns idag.
 Vi ska äta rätt mängd av proteiner, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Hur ska en ungdom veta hur mycket det ska vara och hur Han/hon ska hantera dessa ämnen rätt. Idag finns det massor med snabb mat och det mesta går fort att tillaga. Ungdomarnas kalender är full så det måste gå fort.
Hur påverkas maten i micron? är detta en konsekvens av att vi har mycket att göra varje dag.
Hur ska vi veta vad som är rätt för just mig?
Vilka konsekvenser ger de olika kosttyper?
När jag läser om olika näringsämnen och vitaminer så blir man mer förtvivlad. Hur ska man kunna få en helhetsbild av kostens betydelse och konsekvenser utan att ha människors vardag i centrum.
Idag vet vi att många ungdomar har problem med vikten och i alla artiklar lyfter man upp olika orsaker till detta. Det jag ser är att man måste lära barn och ungdomar redan i unga år att förstå vad som behövs för att kroppen ska må bra. På skolorna måste man arbeta med hälsa som ett helhets tema i alla ämnen. Hälsa bör ligga som en röd tråd igenom hela grundskolan och in i gymnasiet.
Att diskutera med barn och ungdomar om kostens betydelse, motionens inverkan och reklam kring mode och utseende. Det är även viktigt att diskutera hur kroppen fungerar  och konsekvenser med kosten och svält...
Detta är ett ämne som berör oss alla och ger en bild av framtiden och våran stress som ligger i alla åldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar