Translate

lördag 31 augusti 2013

äpplen

Jag har plockat ett antal äpplen, som jag fått via fruktförmedlingen!


                                                       (Regner, 2013)

Vilka fina äpplen. Jag klättrade i träden och plockade fina äpplen i 2 timmar. 
Vilken kväll det blev.
Sedan var det dags att använda dem till olika produkter. 
Jag började med äppelchips.


                                                                                           (Regner, 2013)
Spröda, tunna chips av äpplen. Jag gjorde en burkar med chips och tog med till skolan. De tömde skålen på ett kick och frågan som dök upp var " har du med mer imorgon? ". Jag gjorde en ny laddning till dagen där på och vi pratade om hälsa och att man kan byta ut vanliga chips mot bla äppelchips. En nyttig del i fredags eller lördagsmyset.

Bli medlem på  Middagshjälpen, så hittar du receptet.

                                                  (Regner, 2013)

Äppelpaj med vaniljglass blir en härlig efterrätt till helgen. Det det blir en smulpaj med dessa vackra äpplena. Idag säljer man även vaniljglass billigare så det blir en sväng till affären för att handla. Köper ett antal folieformar och vaniljglassen och färden går hemåt. Nu är det dags att starta med bakningen.


                                                 ( Regnér, 20130902)

Med alla äpplen blir det att laga en äppekaka i en ugnsform.  Det är att plocka fram alla ingredienserna och skalar och skivar några äpplen, som läggs i en smörad form. Nu i ugnen för att gräddas.
Det kommer en härlig doft av nybakat kaka från köket. Det ska bli fika bröd med äpplen med socker och kanel. Kakan skärs i bitar för att läggas i formar och frysas. Det blir snabbt och lätt att ta fram när det kommer främmande och servera kakan med en klick grädde till en kaffekopp.


                            
(Regnér, 20130903)                                                                                                     (Regnér, 20130903)

Äppelpannkaka är en anna produkt som jag lagat av mina äppelen. En härlig pannkaka med äpplen, kanel och kardemumma. Serveras med grädde eller glass och sylt. Oj,  vad gott det blev. Fryser några potioner till matlådor.

 

                  

Jag bakar en äppelkaka med lingonsylt, som ger många kakbitar och är lätt att frysa. Lätt att plocka fram när främande knackar på dörren. Kakan får svalna innan jag skär den och placerar bitarna i kaklådor som hamnar i frysboxen. Recepten hämtar du på Middagshjälpen

Det finns mycket att göra av äpplen bla Äppeldrick, muffins med äpplen eller äppelmos i, efterrätter med stekta äpplen och vaniljsås...eller pressa äppeljucie i en fruktpress.(20130908)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar