Translate

lördag 3 augusti 2013

Så enkelt det är att laga mat i en slow cooker. 


Nu har jag lagat en köttfärslimpa

Receptet finns på  Middagshjälpen

 


I min 6,5 liter grytan lägger jag hälften av köttfärssmeten och sedan blir det oststavar som ligger på köttfärsen och sedan resten av körrfärssmeten ovanpå. Jag täcker osten på sidan av köttfärslimpan så den inte ska rinna ut på långsidorna. Garnerar ovanpå med tomtater och två smörklickar. På sidorna lägger jag olika rotsaker och stänger grytan. Den får nu koka på låg värme i 6-7 timmar.

Grytan är i glaserad keramik som ställs i ett ytterhölje av metall som har ett elektriskt värmeelement. Grytan blir en värmereservoar. Grytan har ett lock. Olika recept måste göras om för att kunna koka under långtid.
Det finns olika storlekar på grytorna och även prisklassen varierar stort.  Har du en stor grytan kan du göra flera matlådor som du fryser ner.

Köttfärslimpa som serveras med potatis och ev en kantarellsås.


Matlådorna uppskattas och gör att man inte hoppar över lunchen på jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar